Etiske retningslinjer for refleksiv mægling i uenigheder om tillidsrepræsentantstruktur i regioner

Disse etiske retningslinjer giver et grundlag for refleksiv mægling i uenigheder om tillidsrepræsentantstruktur i regioner.

De mæglere, der er udpeget af de centrale parter (RLTN og Forhandlingsfællesskabet) til at mægle, hvis der ikke kan opnås enighed om den lokale tillidsrepræsentantstruktur, er forpligtet til at følge retningslinjerne.

Retningslinjerne er endvidere gældende for uenighedens parter.

1. Definition af mægling
    Mægling er en måde at løse uenigheder på, hvor en upartisk tredjepart gennem en struktureret pro-ces hjælper de stridende parter med selv at finde frem til en tilfredsstillende løsning. Mæglingen vil ske med en refleksiv tilgang og vil være med udgangspunkt i en interessebaseret tilgang.

Mægler træffer ingen afgørelse i sagen og har ikke holdninger til, hvordan og om parterne finder en løsning.

2. Mægler
    Mæglers rolle er at lede processen uden at tage stilling til uenigheden og uden at tage parti for parterne. Mægler støtter parterne i sammen at undersøge uenigheden, interesser og behov og i at udvikle og undersøge egne løsningsforslag.

3. Neutralitet
    Mægler skal optræde neutralt – både i forhold til parterne og i forhold til sagen. Det betyder, at mægler ikke må tage parti for den ene part frem for den anden; ikke må fremme sine egne idéer til løsning og ikke må have en personlig interesse i sagens udfald.

Mægler skal over for parterne oplyse om forhold, der i parternes øjne, vil kunne påvirke mæglers neutralitet, også selv om mægler ikke selv mener, at neutraliteten er påvirket.

Hvis mægler undervejs i processen ikke længere kan optræde neutralt, skal han eller hun oplyse administrator af mæglingsordningen herom og trække sig ud af sagen. Administrator af mæglings-ordningen anviser i givet fald en anden mægler.

Efter mæglingens afslutning må mægler ikke påtage sig individuel rådgivning af en part i et anliggende forbundet med den i mæglingen behandlede uenighed.

4. Deltagelse i mægling
    Hvis der ikke kan opnås enighed om den lokale tillidsrepræsentantstruktur, kan hver af uenighedens parter efter 1. oktober 2024 vælge at inddrage en mægler udpeget af de centrale parter.

Begge parter har pligt til at deltage i mæglingen med henblik på at fremme opnåelse af enighed.

Som udgangspunkt vil et mæglingsforløb bestå af op til 2 sessioner.

Mæglingsmøder er fysiske møder, hvorimod den indledende kontakt godt kan ske digitalt.

5. Information om processen
    Alle deltagere i en mægling skal forud for processens start have information om processen. Forud for 1. session vil mægler tage kontakt til uenighedens parter mhp. blandt andet at forklare processen.

6. Fortrolighed og tavshedspligt
    Mæglingen er som udgangspunkt fortrolig. Uenighedens parter kan i det konkrete forløb aftale, hvordan der evt. kommunikeres ud i organisationen om mæglingsforløbet.

Mægler har tavshedspligt. Tavshedspligten omfatter både den indledende kontakt og hvad der måtte ske under, mellem og efter mæglingsmøder.

Såfremt mægler holder møder med parterne hver for sig, skal mægler aftale med parterne, om det i de separate møder passerede, er fortroligt eller ej.

Mægler vil ikke kunne anvendes som vidne i evt. efterfølgende sager vedr. den uenighed der ligger til grund for mæglingen, det under mæglingsforløbet passerede eller den evt. enighed som parterne måtte nå frem til.

7. Deltagere i processen
    Inden 1. mæglingsmøde skal såvel mægler som parter have overblik over hvem der deltager i mæglingsmødet fra hver af parterne.

Parterne beslutter hver især, hvem de deltager med i processen.

Mægler kan i den indledende kontakt til hver af parterne give sparring om, hvem der skal være til stede til mæglingen.

8. Afbrydelse af mægling
    Mægler skal afbryde mæglingen, hvis en eller begge parter ønsker det.

Mægler afklarer hvad årsagen er til ønsket om at afbryde mæglingen.

Mægler skal orientere administrator af mæglingsordningen, hvis mæglingen afbrydes. I orienterin-gen beskrives årsagen til hvorfor mæglingen afbrydes i hovedtræk.

9. Afslutning af mægling
    Hvis mæglingen munder ud i en løsning, hvor der er aftalt en ændring i TR-struktur, udfyldes en blanket med oplysninger herom, som mægler sender til administrator til brug for de centrale parters vidensopsamling.