Mulighed for mægling fra 1. oktober 2024 ved uenighed om lokal tillidsrepræsentantstruktur

Fra 1. oktober 2024 kan man få hjælp fra en mægler ved uenighed om den lokale tillidsrepræsentantstruktur i en region.

Dette tiltag bygger ovenpå gældende aftale om, at der er pligt til at optage forhandling om at indgå en lokal aftale om tillidsrepræsentantstrukturen, såfremt en eller flere (lokale) repræsentanter anmoder herom. Hvis der ikke kan opnås enighed, kan hver af de lokale parter vælge at inddrage en mægler udpeget af de centrale parter med henblik på at fremme opnåelse af enighed.

Anmodning om mægling
Uenigheden om tillidsrepræsentantstrukturen skal være konstateret efter 1. oktober 2024. Det kan enten være ved, at der har været forhandlinger efter denne dato uden enighed, eller ved at parterne efter 1. oktober 2024 bekræfter, at der stadig er uenighed. Mægling forudsætter blot, at én af parterne ønsker mægling.

Hvis en (eller begge) af parterne ønsker mægling, orienteres den anden part herom, før der sendes en anmodning til administrator.

Blanketten udfyldes og sendes til TR-struktur@regioner.dk. Blanketten vil også ligge på regionaltarbejdsliv.dk. Anmodningen skal indeholde navne og kontaktoplysninger til kontaktpersoner hos begge de lokale parter. Det mar-keres endvidere, at der er tale om en uenighed vedr. lokal tillidsrepræsentantstruktur. Administrator anviser herefter en mægler til de lokale parter.

Om mæglerne
De mæglere, som vil bistå regioner og organisationer, har en masteruddannelse i konfliktmægling samt relevant og vedligeholdt erfaring med at mægle. Det er uafhængige og professionelle mæglere, som ikke er ansat i en regional eller kommunal ansættelsesmyndighed eller i en faglig organisation.

Mæglingsprocessen
Mæglingen vil ske med en refleksiv og interessebaseret tilgang. Denne tilgang indebærer, at mægler ikke træffer afgørelse i sagen og ikke har holdninger til, hvordan og om parterne finder en løsning. Mægler faciliterer en proces, hvor parterne sammen afsøger deres uenigheder, interesser og behov samt undersøger egne løsningsforslag.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at når man benytter sig af refleksiv mægling, vil der være tale om en anderledes fremgangsmåde end ved de lokale forhandlinger, som organisationer og regioner normalt afvikler, fx ved uenigheder om forståelse af overenskomster/aftaler.

Begge parter har pligt til at deltage i mæglingen med henblik på at fremme opnåelsen af enighed.

Mægling finder sted i et fortroligt rum.

Praktiske forhold
Efter anmodning om mægling kontakter mægleren de lokale parter. Mæglingen er finansieret af de centrale parter, men regionen stiller selv egnede lokaler mv. til rådighed.

Parterne, dvs. den faglige organisation og regionen beslutter hver især, hvem de deltager med i mæg-lingen, og mægler kan i den indledende kontakt give sparring om, hvem der bør være til stede.

Et mæglingsforløb vil typisk bestå af et indledende (virtuelt) møde mellem mægler og hver enkelt part, og 1- 2 efterfølgende fysiske møder. Mæglingen kan afbrydes undervejs, hvis en eller begge parter ønsker det.

Etiske retningslinjer
Både mæglere og parterne i mæglingen er forpligtet til at følge de ”Etiske retningslinjer for refleksiv mægling i uenigheder om tillidsrepræsentantstruktur i regioner”.

Hvis der er spørgsmål til ovenstående, kan der rettes henvendelse til:
• Malene Vestergaard Sørensen, Danske Regioner, tlf. 26 78 77 12
• Eva Agerlin, Forhandlingsfællesskabet, tlf. 51 37 69 07