Tværfagligt arbejdsfællesskab

Mange af de regionale opgaver kræver, at medarbejdere med hver deres specialiserede kompetencer arbejder sammen om at skabe et godt resultat, fx et sømløst patientforløb med høj kvalitet i alle led.

Det interne samarbejde i de enkelte faggrupper er værdifuldt og har traditionelt høj prioritet. Men et godt tværfagligt arbejdsfællesskab bliver stadigt vigtigere for at kunne leve op til forventningerne om at sikre bedre sammenhæng i patient- og borgerforløb.

Vi ved, at et godt tværfagligt samarbejde om en kompleks fælles opgave kræver, at medarbejderne i arbejdsfællesskabet har fælles mål, og gensidig respekt, og at de kommunikerer relevant, præcist og løsningsorienteret. Det er også afgørende at sikre gode rammer og strukturer, der understøtter det tværfaglige samarbejde om kerneopgaven.

Det skal blandt andet sikres, at deltagerne i samarbejdet har de nødvendige kompetencer, fx til at bidrage til en fælles opgaveløsning på en ny måde. Derfor er kompetenceudvikling vigtig på alle niveauer. Kompetenceudviklingen skal både understøtte den enkeltes faglige udvikling og de nye former for opgaveløsning.

Målet er at opbygge arbejdsfællesskaber, der er både fagligt og socialt velfungerende, herunder gode til at integrere nye og fastholde erfarne medarbejdere. Det forudsætter blandt andet et højt niveau af psykologisk tryghed, hvor der er plads til forskellighed, og hvor man bruger sine forskellige faglige ståsteder til at blive klogere og dygtigere.

En særlig opgave er at sikre, at regionale arbejdspladser også er attraktive uddannelsessteder. At kunne tiltrække unge til de relevante uddannelser er afgørende for at sikre nok kvalificeret arbejdskraft i fremtiden.