Sundt arbejdsmiljø og lavt sygefravær

Arbejd systematisk med både at forstå og forebygge årsager til et højt fravær

Det vil være forskelligt, hvilke dele af arbejdsmiljøet det er vigtigst at tage fat på med henblik på at nedbringe sygefraværet. Men to af de udfordringer, der går igen på tværs af mange regionale arbejdspladser, er arbejdsrelateret vold og høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker. Væsentligt for et godt arbejdsmiljø er indflydelse på eget arbejde og udviklingsmuligheder for den enkelte.

Der er ofte betydelig forskel på niveauet for sygefravær, dels mellem forskellige faggrupper, dels på tværs af afdelinger og enheder. I det lys kan det være særlig relevant at have sygefraværsindsatser, der er målrettet personalegrupper og enheder med højt fravær.

Det gælder om at arbejde systematisk med både at forstå og forebygge årsager til et højt fravær – herunder styrke de positive arbejdsmiljøfaktorer, der fremmer trivsel og et højt fremmøde. Samtidig er det vigtigt at håndtere det fravær, der alligevel opstår, fx ved at holde en passende kontakt med de sygemeldte og lette deres vej tilbage til arbejdet.

Mange regionale arbejdspladser har høstet vigtige erfaringer med at nedbringe sygefraværet, og det er vigtigt, at disse erfaringer bliver samlet og delt, så andre kan lade sig inspirere af dem. Det vil der blandt andet blive mulighed for på en stor fælles arbejdsmiljøkonference.